Czy infekcje intymne mogą utrudnić zajście w ciążę?

Większość infekcji intymnych, jak np. grzybica pochwy nie prowadzi do bezpłodności, ale może być przyczyną przejściowych problemów z zajściem w ciążę. Szczególnie niebezpieczne jest zakażenie bakterią Chlamydia trachomatis. Jego częstym powikłaniem są zrosty w obrębie jajowodów uniemożliwiające zapłodnienie. Ponadto każda infekcja intymna na początku ciąży stanowi zagrożenie dla płodu. Dlatego ważna jest profilaktyka infekcji intymnych oraz ocena biocenozy pochwy u kobiet planujących dzieci.

Nawracające infekcje intymne a zajście w ciążę

Infekcje intymne należą do najczęstszych schorzeń ginekologicznych, z którymi borykają się kobiety. Szacuje się, że ok. 80 proc. pań przynajmniej raz w życiu zmaga się z tym schorzeniem objawiającym się pieczeniem lub swędzeniem pochwy, obfitymi i cuchnącymi upławami, bólem podbrzusza czy bolesnym współżyciem.

Wiele kobiet martwi się, czy nawracające infekcje intymne mają wpływ na płodność. Trzeba wiedzieć, że schorzenie samo w sobie w większości przypadków nie prowadzi do bezpłodności, ale może być przyczyną przejściowych problemów z zajściem w ciążę. Stan zapalny towarzyszący infekcji powoduje zmiany w jakości śluzu i zwiększa pH pochwy. W tych warunkach szanse na zajście w ciążę maleją, ale poczęcie dziecka nie jest niemożliwe.

Inna sytuacja ma miejsce w przypadku przewlekłych, nieleczonych, częstych zapaleń pochwy. Warto wiedzieć, że nieleczona infekcja pochwy niesie ryzyko wtórnego zapalenia błony śluzowej macicy, jajowodów lub jajników. Stany zapalne w obrębie tych narządów mogą pozostawić następstwa w postaci zrostów, które utrudniają wędrówkę komórki jajowej i proces zapłodnienia, czego skutkiem będą problemy z zajściem w ciążę, a nawet bezpłodność.

Jakie mogą być skutki nieleczonych infekcji intymnych?

Infekcja intymna wpływająca na płodność kobiety

Do najczęstszych infekcji intymnych należą: grzybica pochwy i waginoza, czyli bakteryjne zapalenie pochwy.

Szczególnie niebezpieczną infekcją intymną w kontekście problemów z zajściem w ciążę jest zakażenie bakterią Chlamydia trachomatis. Do wniknięcia patogenu dochodzi podczas stosunku z zakażonym partnerem. W wielu przypadkach schorzenie przebiega bezobjawowo, natomiast jego skutki mogą mieć poważne konsekwencje.

Chlamydia prowadzi do pozapalnych zrostów w obrębie jajowodów, które przyczyniają się do występowania bezpłodności lub ciąży pozamacicznej. Ze względu na bezobjawowy przebieg zakażenia wiele par dowiaduje się o schorzeniu dopiero podczas diagnostyki problemów z poczęciem dziecka. U niektórych kobiet zakażenie chlamydią objawia się:

• występowaniem pieczenia i bólu podczas oddawania moczu,
  • przewlekłymi bólami brzucha,
  • nawracającymi zapaleniami pochwy,
  • krwawieniem międzymiesiączkowym,
  • ropnymi upławami,
  • bólem w trakcie stosunku.

Jeżeli zachodzi podejrzenie zakażenia chlamydią, należy wykonać odpowiedni test na obecność tego drobnoustroju.

Jak zapobiegać infekcjom intymnym przed planowaną ciążą?

Dbałość o zdrowie intymne jest ważna na każdym etapie życia kobiety, nie tylko w okresie bezpośrednio poprzedzającym zajście w ciążę.

W profilaktyce grzybicy pochwy bardzo dużą rolę odgrywa właściwa higiena. Do mycia powinno się używać specjalnych preparatów (najlepiej żelu do higieny intymnej), które wspomagają odbudowanie prawidłowej flory bakteryjnej, a także – poprzez działanie antybakteryjne – zapobiegają wnikaniu drobnoustrojów chorobotwórczych.

Prawidłowa higiena intymna obejmuje codzienne mycie okolic intymnych. Należy jednak unikać irygacji pochwy. Zabieg ten prowadzi do wymywania fizjologicznej flory bakteryjnej, co przyczynia się do rozwoju infekcji.

W trakcie antybiotykoterapii nie wolno zapominać o środkach wspomagających zdrowie intymne kobiety. Dostępne są one w postaci globulek dopochwowych lub preparatów doustnych. Zawarte w ich składzie pałeczki kwasu mlekowego stanowią fizjologiczną florę bakteryjną zwalczającą większość zarazków. Ponadto pomagają utrzymać odpowiednio kwaśne pH pochwy, co dodatkowo chroni przed wnikaniem chorobotwórczych patogenów.

Trzeba mieć również świadomość, że w zapobieganiu zakażeniu Chlamydia trachomatis konieczne jest unikanie ryzykownych zachowań seksualnych.

Leczenie infekcji intymnych w początkach ciąży

Zaleca się, by każda kobieta planująca zajście w ciążę udała się do ginekologa, by wykonać ocenę biocenozy pochwy. Badanie to, często nazywane badaniem czystości pochwy, pozwoli stwierdzić obecność stanu zapalnego w drogach rodnych, a także sprecyzować jego przyczynę poprzez określenie rodzaju odpowiedzialnego patogenu. Dzięki temu możliwe będzie zastosowanie odpowiedniego leczenia pacjentki, a także, w razie konieczności, jej partnera.

Jeżeli jednak doszło do zapłodnienia, a u kobiety występują objawy infekcji intymnej, takie jak: świąd, pieczenie, obfite upławy o nieprzyjemnym zapachu, powinna ona udać się niezwłocznie do ginekologa.

Lekarz po przeprowadzeniu odpowiednich badań i ustaleniu przyczyny infekcji intymnej włączy odpowiednie leczenie, które będzie bezpieczne dla rozwijającego się płodu. Przyszła mama musi mieć świadomość, że wszelkie infekcje intymne na początkowym etapie ciąży mogą stanowić zagrożenie dla płodu i doprowadzić do poronienia. Dlatego warto, najlepiej jeszcze przed zajściem w ciążę, poddać się niezbędnym badaniom, by wykryć i zapobiec ewentualnym zagrożeniom.

1. Leśkow E., Lipiński A., Atlas cytopatologii szyjki macicy. Wydawnictwo Alfa Medica Press, Bielsko-Biała 2011.
  2. Pschyrembel W., Strauss G., Petri E., Ginekologia praktyczna. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014.