Torbiel na jajniku – przyczyny, objawy, leczenie

Torbiele jajnika są częstymi zmianami występującymi w obrębie tego narządu, które niepokoją wiele pacjentek. Zazwyczaj wykrywane są przypadkowo podczas rutynowego badania USG. Torbiel na jajniku może nie dawać objawów lub są one niespecyficzne, np. plamienie, krwawienie lub ból w czasie miesiączki. Większość torbieli to zmiany łagodne, niestanowiące zagrożenia dla życia kobiety.

Jakie są przyczyny torbieli na jajniku?

Torbiel jest patologiczną przestrzenią, wypełnioną najczęściej płynem, która posiada mniej lub bardziej wyraźne ściany. W obrębie jajników stanowić może zmianę pojedynczą lub występującą mnogo, zlokalizowaną w obrębie jednego organu lub obustronnie. Zazwyczaj średnica torbieli na jajniku nie przekracza kilku centymetrów, ale zdarzają się także zmiany o dużej wielkości, które powodują ucisk na narządy sąsiednie. Przyczyn powstawania torbieli jajnika jest wiele, w większości przypadków są one wynikiem:

• procesu zapalnego, a właściwie skutkiem jego przedłużonego występowania,
  • zaburzeń hormonalnych (torbiele czynnościowe),
  • endometriozy zlokalizowanej w jajniku (torbiel czekoladowa),
  • nowotworu łagodnego bądź złośliwego.

W powstawaniu torbieli jajnika znaczenie ma także predyspozycja genetyczna.

Objawy torbieli jajnika

Torbiele jajników zazwyczaj przebiegają bezobjawowo i wykrywane są przypadkowo podczas badania ginekologicznego czy USG, wykonywanego rutynowo lub z innych wskazań. Zdarza się jednak, że mogą występować dolegliwości, które są źródłem niepokoju u kobiet. Do najczęstszych zaliczamy:

W przypadku pęknięcia torbieli jajnika pojawia się nagły ból brzucha z towarzyszącymi nudnościami, wymiotami i gorączką. Niebezpiecznym powikłaniem, o którym należy pamiętać jest skręcenie torbieli. Może o nim świadczyć nagłe pogorszenie stanu klinicznego pacjentki z dominującymi silnymi dolegliwościami bólowymi.

Torbiele pęcherzykowe i endometrialne

Najczęstszą przyczyną wystąpienia torbieli na jajniku są zaburzenia hormonalne powodujące tak zwane torbiele czynnościowe. Jedną z nich jest torbiel pęcherzykowa. W każdym prawidłowym cyklu menstruacyjnym dochodzi do pęknięcia pęcherzyka Graafa i uwolnienia komórki jajowej, a następnie jego przekształcenia w ciałko żółte, które zanika, jeśli nie dojdzie do zapłodnienia. Jeżeli wskutek nieprawidłowości hormonalnych ściana pęcherzyka nie pęknie, w jego wnętrzu zacznie się gromadzić płyn powodujący sukcesywne powiększanie się torbieli. Zdarza się także, że ciałko żółte nie ulega zanikowi i również tworzy się torbiel.

Innym rodzajem zmian są torbiele endometrialne. Są to skupiska błony śluzowej macicy zlokalizowane nieprawidłowo w jajniku. Wykazują one podobną funkcję do prawidłowo położonej błony śluzowej i podlegają zmianom wraz z cyklem miesiączkowym. W torbielach tych gromadzi się wydzielina menstruacyjna, stąd ich charakterystyczna nazwa – torbiele czekoladowe.

Torbiele jajnika – diagnostyka

Podstawowym elementem diagnostyki jajnika, ułatwiającym wykrycie torbieli jest USG przezpochwowe. Badanie to, w porównaniu do USG przez powłoki brzuszne, pozwala dokładniej uwidocznić jajniki oraz nie wymaga wypełnienia pęcherza moczowego. Zobrazowana torbiel na jajniku jest oceniania pod kątem budowy, wielkości i umiejscowienia.

Obecność pogrubionej ściany zmiany wraz z wyroślami wpuklającymi się do wewnątrz lub rosnącymi na zewnątrz torbieli może sugerować rozwój złośliwego nowotworu. Wtedy z pomocą przychodzi oznaczenie markerów nowotworowych, na przykład związanego z rakiem jajnika markera CA–125.

W razie wątpliwości w rozróżnieniu zmiany łagodnej od złośliwej wskazana jest tomografia komputerowa lub rezonans magnetyczny, dzięki którym ocenić można także struktury sąsiednie: przymacicze, narządy oraz węzły chłonne. W diagnostyce przeprowadzana jest także laparoskopia, a pobrane tkanki poddawane są badaniu histopatologicznemu. W ustaleniu przyczyny, która wywołała torbiel, przydatne jest również określenie poziomu hormonów: estrogenów, progesteronu, LH i FSH.

Leczenie torbieli jajnika

Decyzja co do wyboru metody leczenia torbieli jajnika podejmowana jest na podstawie przyczyny występowania torbieli, jej wielkości, umiejscowienia oraz charakteru. Nieduże torbiele czynnościowe podlegają obserwacji w kolejnych cyklach miesiączkowych, ze względu na to, że w wielu przypadkach ulegają one samoistnemu zanikowi. Jeżeli to nie nastąpi, lekarz może zaproponować terapię doustnymi środkami antykoncepcyjnymi.

Torbiele na jajniku o dużych rozmiarach lub szybko powiększające się, uciskające na narządy sąsiednie lub zagrożone pęknięciem są wskazaniem do zabiegu operacyjnego. Do wyboru są dwie metody usuwania zmian. Laparoskopia stosowana jest szczególnie w przypadku leczenia młodych kobiet. Zabieg oszczędza jajniki i jajowody. Może być przeprowadzony, gdy wykluczone zostało ryzyko nowotworowego charakteru torbieli. Druga metoda – klasyczna, stosowana jest w każdym przypadku nowotworu jajnika, a także wtedy, gdy ze względu na przeciwwskazania, zabieg nie może odbyć się metodą laparoskopową.

1. Kozak-Pawulska B., Sudoł-Szopińska I., Jakubowski W., Anatomia prawidłowa i ultrasonograficzna jajnika, w tym obraz zmian zachodzących w trakcie cyklu jajnikowego. Medycyna Rodzinna, 2007, 2: 43–49.
  2. Bręborowicz G., Ginekologia i położnictwo, Tom 2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008.