Co może oznaczać krwawienie po stosunku? Czy jest groźne?

Krwawienie po stosunku może klinicznie wyglądać w różnoraki sposób: jako plamienie niewielką ilością krwi, krwawienie wyraźnie zauważalne oraz jako podbarwienie śluzu na brązowo. Krwawienie z pochwy jest objawem niepokojącym. Nie należy go lekceważyć, sytuacja taka wymaga zgłoszenia się do ginekologa. Podobnego zachowania wymaga sytuacja, gdy pacjentka zaobserwuje upławy z pochwy po stosunku.

Krwawienie po stosunku – to nie musi być rak

Wystąpienie krwawienia po stosunku, choć powinno wzbudzić niepokój, nie zawsze wskazuje na chorobę nowotworową. Istnieje wiele innych przyczyn tego stanu. Najbardziej prozaiczną z nich jest miesiączka. Czasem kobiety zaczynają współżyć za szybko po krwawieniu miesięcznym, kiedy jeszcze z ich dróg rodnych utrzymuje się znikome plamienie.

Kolejną przyczyną może być uraz pochwy. Niekiedy pochwa jest zbyt sucha, a stosunek zbyt agresywny. Może wtedy dojść do obtarć śluzówki i pojawienia się krwi w drogach rodnych.

Kontaktowo krwawić mogą zmiany o charakterze polipów szyjkowych czy dużych polipów z jamy macicy sięgających ujścia zewnętrznego szyjki macicy.

Podobnie nadżerki rzekome (tzw. ektropion) są przyczyną tego typu objawów. Nadżerka rzekoma jest stanem, w którym nabłonek gruczołowy cylindryczny kanału szyjki macicy przemieszcza się nieprawidłowo na obszar, który normalnie zajmuje nabłonek wielowarstwowy płaski części pochwowej szyjki macicy. Zmiana taka jest podobna do ranki, ukazując się podczas badania ginekologicznego we wzierniku jako czerwonawy obszar nabłonka. Leczenie nadżerki polega na jej usunięciu za pomocą krioterapii, laseroterapii czy elektroterapii. Warunkiem usunięcia takiej zmiany jest wykluczenie zmian o charakterze nowotworowym – za pomocą cytodiagnostyki, kolposkopii.

Krwawienie po stosunku a rak szyjki macicy

Krwawienie podczas stosunku jest jednym z objawów w przebiegu raka szyjki macicy. Zmiana nowotworowa w obrębie szyjki macicy ma patologicznie zmienioną powierzchnię, która może być źródłem krwi z dróg rodnych. Jest to najpoważniejsza patologia, którą można podejrzewać w razie wystąpienia krwawienia podczas lub po stosunku.

Celem weryfikacji patologii lekarz powinien wykonać badania cytodiagnostyczne, kolposkopowe, ewentualnie wspomóc się badaniami dodatkowymi (ultrasonografia). Podstawą diagnozy jest oczywiście dokładny wywiad chorobowy oraz badanie kliniczne.

Stwierdzenie raka szyjki macicy jest poważną diagnozą, z którą wiąże się długi proces leczniczy pod postacią zabiegu operacyjnego, radioterapii, w zaawansowanych stadiach – chemioterapii. Warto wybrać się do lekarza wcześnie, w momencie stwierdzenia objawów krwawienia. Wczesna diagnoza zwiększa szanse postawienia rozpoznania na wczesnym etapie zaawansowania, umożliwiając skuteczny proces leczniczy i ratunek dla chorej.

Ważne badanie cytologiczne

Kobiety nie powinny bagatelizować potrzeby wykonywania badania cytologicznego. W naszym kraju zapewnione są darmowe badania w grupie kobiet w wieku 25–59 lat. Badania cytologiczne wykonuje się co roku. Jeśli dwa wcześniejsze wyniki cytologii są poprawne, wtedy pacjentce proponuje się wykonywanie cytologii co 3 lata.

Pierwszą cytologię należy wykonać najpóźniej w 3 lata po rozpoczęciu współżycia. Amerykańskie wytyczne sugerują, by wykonywać badania już od 21. roku życia i kontynuować je nawet po 65. roku życia (jeśli są ku temu wskazania).

Co oznaczają upławy po stosunku?

Trudno mówić o upływach wywołanych samym stosunkiem. Możemy oczywiście wyobrazić sobie sytuację, gdy sperma po odbyciu stosunku wypływa z dróg rodnych. Podczas uprawiana seksu normalnym zjawiskiem jest to, że gruczoły przedsionkowe większe i mniejsze produkują naturalny lubrykant, jakim jest śluz.

Jednak pojawienie się upławów po stosunku może być związane z urazem, podrażnieniem ścian pochwy. W razie użycia sztucznych środków nawilżających pochwę może się okazać, że drażnią one drogi rodne kobiet ze skłonnościami do alergii.

Zazwyczaj występowanie upławów po stosunku jest przejawem toczącego się stanu zapalnego w obrębie dróg rodnych, bez związku z odbyciem aktu seksualnego. Mogą być to infekcje: grzybicze, bakteryjne, pierwotniakowe.

Możliwe jest zarażenie kobiety przez chorego partnera. Mężczyzna może przenosić podczas seksu różnego rodzaju bakterie, pierwotniaki. Objawy takich infekcji można często rozpoznać pod postacią nieprawidłowo zabarwionych, czasami nieprzyjemnie pachnących pasm śluzu i wydzieliny pochwowej.

1. Spaczyński M., Kędzia W., Nowak-Markwitz E., Rak szyjki macicy, Wydanie 1. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009.
  2. Maciejewski T., Stany nagłe. Ginekologia i położnictwo, Wydanie 1. Wydawnictwo Medical Tribune Polska, Warszawa 2018.
  3. Pisarski T., Położnictwo i ginekologia, Wydanie 4. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2002.