Choroba Parkinsona a seksualność

W dzisiejszym artykule opowiemy o kolejnej chorobie neurologicznej – chorobie Parkinsona – i jej wpływie na funkcjonowanie seksualne.

Choroba Parkinsona – czym jest?

Choroba Parkinsona to postępująca, neurodegeneracyjna, zwyrodnieniowa choroba ośrodkowego układu nerwowego. W przebiegu choroby w mózgowiu (w istocie czarnej – substantia nigra) dochodzi do zmian zwyrodnieniowych, co w konsekwencji powoduje niedobór dopaminy. Pamiętajmy, że dopamina jest jednym z najważniejszych neuroprzekaźników – umożliwia ona przekazywanie sygnałów między komórkami nerwowymi. Zaburzenia w jej wytwarzaniu powodują trudności z koordynacją ruchową, napięciem mięśniowym, ciśnieniem tętniczym krwi, wydzielaniem hormonów czy stanem emocjonalnym. W procesie chorobowym udział biorą inne neurotransmitery.

Choroba dotyczy głównie osób, które ukończyły 65 rok życia. Według badań, problemy seksualne mogą pojawić się u 80% osób chorujących. Statystycznie, więcej zaburzeń dotyczy mężczyzn niż kobiet.

Jak choroba Parkinsona wpływa na seks?

Jeśli chodzi o trudności natury seksualnej w przypadku choroby Parkinsona najistotniejsze wydają się:

• wpływ leków stosowanych w chorobie,
  • niedobór dopaminy w podwzgórzu,
  • deregulacja hormonalna, spadek testosteronu,
  • trudności związane z zaburzeniami ruchowymi,
  • problemy związane z chorobami współistniejącymi, głównie z depresją.

U mężczyzn najczęściej dochodzi do:

• zaburzeń orgazmu i braku satysfakcji ze zbliżenia – 55%
  • wytrysku przedwczesnego – 50%
  • zaburzeń erekcji – 40%
  • nadmiernego pobudzenia seksualnego – 3%, związane głównie z działaniem leków.

U kobiet:

• spadek pożądania i aktywności seksualnej
  • zaburzenia lubrykacji lub jej zupełny zanik
  • bolesne stosunki seksualne
  • zaburzenia orgazmu
  • kobiety chorujące na chorobę Parkinsona mogą mieć również problemy związane
    z mimowolnym oddawaniem moczu podczas zbliżeń oraz ze zmniejszonym napięciem mięśni pochwy, co powoduje dodatkowe problemy natury psychologicznej.

Zaburzenia seksualne przy chorobie Parkinsona – postępowanie

Postępowanie i pomoc w przypadku zaburzeń seksualnych powinna być interdyscyplinarna a metoda leczenia zależna od zgłaszanej trudności. Należy rozpocząć od omówienia aktualnych potrzeb seksualnych danego pacjenta i od psychoedukacji dotyczącej wpływu choroby na jakość życia seksualnego. Pracując z parą, należy zwrócić uwagę na nieodrzucanie chorego, korzystanie z innych form seksualnej bliskości.

• W przypadku trudności związanych z drżeniem mięśni podczas kontaktu seksualnego można zaproponować spokojniejsze, bardziej komfortowe dla pacjenta formy bliskości.
  • Przy zaburzeniach lubrykacji podanie środków zwilżających pochwę, a w przypadku braku poprawy zalecana jest konsultacja ginekologiczna.
  • W przypadku obniżenia poziomu testosteronu podanie jego suplementów.
  • W przypadku zaburzeń erekcji podawanie inhibitorów fosfodiesterazy typu 5 – lek przyjmujemy dwie godziny przed próbą zbliżenia. Zażycie jednej tabletki może nie przynieść od początku oczekiwanego efektu, rezultat może pojawić się dopiero przy dłuższym stosowaniu. W przypadku braku poprawy należy rozważyć iniekcje do ciał jamnistych, szczególnie z prostoglandyną E1 – iniekcję zawsze rozpoczyna lekarz, który z czasem może nauczyć partnera/partnerkę ich wykonywania.
  • W wypadku wytrysku przedwczesnego najczęściej stosuje się krótko działający lek, między innymi dapoksetynę.

Źródła:

1. Bronner G., Roiter V., Korczyn A., Gilandi N. Sexual disfunction in Parkinsons disease. J Sex Marital Ther, 2004;30:95-105.
  2. Calne S., Kumarb A. Choroba Parkinsona o początku w młodym wieku. Rozwiązywanie problemów klinicznych. Neurol Dypl, 2010;5(2):51-62.
  3. Dysfunkcje seksualne poradnik dla lekarzy, Sławomir Jakima, Warszawa 2020