Rak szyjki macicy – przyczyny, objawy, postępowanie

Rak szyjki macicy to jeden z częściej występujących nowotworów złośliwych kobiecych narządów rodnych. Dowiedz się, jakie są jego przyczyny i objawy.

Rak szyjki macicy – co to jest?

Czy wiecie że wczesne wykrycie raka szyjki macicy jest uleczalne prawie w 100% ?

W styczniu mieliśmy okazję uczestniczyć w Europejskim Tygodniu Profilaktyki Raka Szyjki Macicy – czwartym w skali świata nowotworem diagnozowanym u kobiet. Według danych, rocznie zapada na niego około 570 tysięcy osób, z czego 60% przypadków kończy się śmiercią.

Szyjka macicy stanowi dolny odcinek narządu płciowego kobiety. Jest aparatem podtrzymującym ciężarną macicę oraz pełni istotną funkcję podczas porodu. Składa się z części pochwowej i części brzusznej, a zbudowana jest z tkanki łącznej i mięśniowej.

Początki choroby przebiegają zwykle bezobjawowo, dlatego niezwykle ważne jest regularne wykonywanie cytologii oraz badań ginekologicznych. Ze względu na brak jasnych objawów we wczesnym stadium rozwoju nowotworu, niestety często jest on wykrywany
w zaawansowanej i trudnej do leczenia fazie.

Rak szyjki macicy – przyczyny

Główną przyczyną odpowiadającą za zachorowanie na raka szyjki macicy jest wirus brodawczaka ludzkiego HPV, który buduje sprzyjające dla komórek nowotworowych środowisko. Pamiętajmy, że wirusem brodawczaka możemy zarazić się nie tylko podczas seksu waginalnego, ale również oralnego czy analnego. Również sam kontakt genitalno – genitalny może być wystarczający do przeniesienia się wirusa. Aby zminimalizować ryzyko warto zdecydować się na szczepienie przeciwko HPV.

Innymi przyczynami występowania raka szyjki macicy mogą być: palenie tytoniu, wczesne rozpoczęcie inicjacji seksualnej, immunosupresja, duża ilość partnerów seksualnych
a zwłaszcza brak wiedzy na temat ich zdrowia seksualnego, przewlekłe stany zapalne pochwy oraz przeszczepy narządów.

Rak szyjki macicy – objawy

Objawami, które powinny nas zachęcić do szybkiej konsultacji z lekarzem ginekologiem są krwawienia po współżyciu, krew w moczu i stolcu, wodniste upławy o brudnoszarym kolorze, ból w okolicy podbrzusza i miednicy.

Nie stwierdza się rodzinnych uwarunkowań do występowania raka szyjki macicy.

Rak szyjki macicy – zapobieganie

Cytologia, polegająca na pobraniu komórek nabłonkowych w części pochwowej szyjki macicy u kobiet. Cytologia powinna być wykonywana przynajmniej raz do roku.  Pamiętajmy o odpowiednim przygotowaniu do badania:

• Cytologie możemy wykonać po całkowitym wyleczeniu wszystkich infekcji dróg rodnych.
  • Należy odczekać przynajmniej dwa dni, jeśli stosowane były jakiekolwiek środki dopochwowe lub irygacje.
  • Nie wolno współżyć na 24 godziny przed wykonaniem badania.
  • Cytologię można wykonać przynajmniej jeden dzień po badaniu ginekologicznym lub USG dopochwowym.

Pamiętajmy, że odpowiednia profilaktyka może zapobiec zachorowaniu na raka szyjki macicy a w przypadku zachorowania dać prawie 100% szansę na zupełne wyleczenie.