Dni płodne – jak je rozpoznać?

W dzisiejszym artykule odpowiemy na pytanie jak prawidłowo rozpoznać dni płodne, jakie symptomy mogą świadczyć o ich występowaniu, w jaki sposób reagują na nie kobiety oraz rozwiejemy wszelkie wątpliwości związane z tym tematem.

Dni płodne – czym są?

Cykl miesięczny kobiety zaczyna się pierwszego dnia miesiączki i trwa do dnia poprzedzającego kolejną menstruację. Podczas jednego cyklu dni płodne trwają od pięciu do siedmiu dni.

Dni płodne jest to czas, w którym możliwość zajścia w ciążę jest zdecydowanie większa. Za kobiecą płodność w głównej mierze odpowiada poziom hormonów w cyklu, które każdego miesiąca uwalniają dojrzałą komórkę jajową, gotową do zapłodnienia.

Dokładne ustalenie cyklu menstruacyjnego możliwe jest poprzez dopochwowe badania USG przeprowadzane przez ginekologa. W trakcie trwania jednego cyklu najczęściej wykonuje się około czterech badań ultrasonograficznych. Podczas nich ocenia się stan błony śluzowej macicy, wzrost pęcherzyków, jakość śluzu szyjkowego. Monitorowanie owulacji przez ginekologa pomaga ustalić ewentualne trudności z zajściem w ciążę.

Dni płodne – objawy

Dni płodne związane są ze zwiększeniem poziomu progesteronu we krwi kobiety. Inne objawy, które mogą świadczyć o występowaniu dni płodnych u kobiety to między innymi:

• zmiana temperatury ciała – podczas owulacji wzrost temperatury ciała wzrasta mniej więcej o 0,2 – 0,4°C. Przy planowaniu ciąży istotne jest mierzenie temperatury każdego dnia, zaraz po przebudzeniu. Pamiętajmy jednak, że wzrost temperatury ciała nie zawsze związany jest z owulacją – czasami odpowiadać za nią może stres lub stan chorobowy organizmu.
  • zmiana wyglądu śluzu wydzielanego z pochwy – podczas owulacji śluz staje się przejrzysty, rozciągliwy, śliski, konsystencją może przypominać kurze białko. Zdarza się, że ilość wydzielanego śluzu jest bardziej obfita.
  • ból piersi – ze względu na wzrost poziomu estrogenów podczas owulacji piersi mogą być bardziej wrażliwe na dotyk.
  • ból w podbrzuszu – nie jest typowym objawem owulacji, część kobiet skarży się na pulsujący ból w okolicy podbrzusza, trwający nawet do kilku godzin. Dodatkowo może pojawić się kłujący ból jednego z jajników.
  • wzrost libido – za wzrost libido podczas owulacji odpowiadają estrogeny, które dodatkowo pobudzają organizm do wytwarzania kwasu hialuronowego oraz kolagenu.